کد مطلب:225841 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:135

اشعاری در شرح حال و مدح امام هشتم
شعر، سلطان هنرها و سرآمد عشق هاست. زبان شعر، با نفوذترین بیان هاست. همان طور كه در ابتدای بخش ششم هم ذكر شد، لسان شعر، همواره جذابیت و طراوت خاص خود را دارد؛ به همیل دلیل، در عمق دل ها نفوذ می كند، و همواره مورد تأیید و تأكید حضرات ائمه (علیهم السلام) بوده است.

اگر تا به حال در محافل مذهبی و مجالس ویژه ی اهل بیت علیه السلام حضور داشته اید، شاهد بوده اید كه گاهی مرثیه خوان با خواندن چند بیت شعر، چه گونه حالتان را دگرگون می سازد! این امر، از نفوذ عمیق شعر در قلب و روح آدمی حكایت می كند.

ما نیز به دلایل متعدد از جمله، بها دادن به این هنر والا و ارزشمند، و تكریم موج سواران این عرصه و احساسات پاك خوانندگان عزیز، همواره در نوشته های خویش، بخصوص این سری كتاب ها، كه اختصاص به وجود مقدس چهارده معصوم (ع) دارد، بخشی را به سروده های شعرای زبده اختصاص داده ایم. گرچه بعضی ها خرده می گیرند كه یك كتاب تحقیقی - تاریخی، جایگاهی برای شعر ندارد، اما عقیده ی حقیر بر این است كه، كتاب را بایست براساس طبع خواننده ی محترم ارائه نمود. به طور حتم، فاصله ی اعتقادی بین خواننده امروزی با خواننده ی پنجاه سال پیش بسیار بعید است.اصولا انسان های امروزی كه گرفتار زندگی های ماشینی و درگیر گرفتاری های دست و پاگیر می باشند، فرصت آن را ندارند كه بتوانند كتاب دویست و یا سیصد صفحه یی را صرفا



[ صفحه 235]



در یك موضوع مطالعه نمایند. بنابراین انتظار دارند، فرضا وقتی كتابی با عنوان آخرین امام (عج) [1] را راجع به وجود مبارك امام زمان (عج) مطالعه می كنند، در همه زمینه های مورد نظر، اطلاعات نسبتا جامعی را در اختیارشان قرار دهد. بر همین اساس، این حقیر، قالب كتاب را متنوع قرار داده ام. در همین راستا و تفكر، بخش فوق را كه به نام هشتمین امام علیه السلام، هشت قطعه شعر گلچین شده است به خوبان خواننده تقدیم می دارم، و از صاحبان زمزمه های سحری، التماس دعا دارم!



قدر مجموعه ی گل، مرغ سحر داند و بس

نه هر آن كو ورقی خواند و معانی دانست




[1] كتاب آخرين امام (عج)، راجع به امام زمان (عج) است، كه از همين مؤلف در نيمه ي شعبان (ع) 1379 به چاپ رسيد. كتاب مذكور، مورد استقبال مردم بزرگوار قرار گرفت، و هم اكنون ترجمه ي آن در خارج از كشور در حال چاپ است.